Merch - ideální místo pro vaše logo
ZverejnenýVždy se pobavím, pokud vidím na některé sociální síti "influencerů" s tzv. mrtvými kontakty. Nasbírali si followerů přes pochybné soutěže, nebo si je nakoupili. Momentálně je na tiktoku trend vzájemným lajkování a followovaním nasbírat za krátkou chvíli množství sledovatelů, bez ohledu na kvalitu vlastního obsahu. To sice může zafungovat na krátkou chvíli, ale ze samotného čísla se ještě nikdo nenajedl, takže samotný počet folllowerů ještě nezaručuje, že je to i na něco dobré.
Co ale, pokud máte skutečné followery a kvalitní obsah? Dříve či později se dostanete do stadia, že se budete muset zamyslet nad monetizací. Ano, to je ta věc, kterou řeší většina dospělých, aby měli na chléb a hry :) Jaké způsoby monetizace, tedy vydělávání peněz, poskytuje síť, kde máte své fanoušky? Youtube umožňuje vkládat reklamy do videí. To při slušném počtu followerů, řádově několik set tisíc, umí udělat pár stovek měsíčně. Pokud budete konzistentní v přidávání videí několik let, váš obsah bude nadčasový, tak se sněhová koule bude nabalovat a vy na takové reklamě budete vydělávat i více. Nezapomeňte ale, že stejně jako u jiných sociálních sítích budete potřebovat adekvátně vybavení v podobě výkonného počítače na stříhání videí, kvalitní kamery, ... Každá sociální síť si žádá své specifické vybavení.
Pokud máte spoustu followerů na Instagramu nebo Facebooku, tak prvním krokem je propagace výrobků. To je ze začátku celkem příjemným obohacením vašeho koníčka, dostávat věci jen za to, co vás baví, ale později se to může vyvinout do placených spoluprací. To má ale také své finanční limity a rybník je na tolik ryb opravdu velmi malý. Co teď? Jak zpeněžit čas a energii, kterou jste věnovali tvorbě obsahu, který jiných vzdělává či baví?
Merch
Merch: [Merč] zkrácená verze anglického slova merchandise - zboží
Fanoušci vašeho digitálního života si rádi koupí i něco reálně. Projeví tím svůj názor a začleňují se do sociální skupiny. Ty sociální skupiny, které zatím nejvíce objevily kouzlo Merch mohou být například filmový průmysl, móda, nebo hudba. Různé alternativní subkultury existují v bezpočtu kombinací a ta jedna může být ta vaše.
Filmový průmysl
Filmový průmysl produkuje nespočet různého merchu. Krásným příkladem je George Lucas se svou ságou Hvězdné války. Už mezi lety 1977-1978 prodal tématické hračky k prvnímu dílu za více než 100 milionů dolarů. Jeho majetek ve výši 7,4 miliardy je z té větší části tvořen právům k merchandise a licencím spojených se značkou Star wars. Zde je třeba si uvědomit, že jsou dva druhy takového merchu. První funguje jako reklamní předmět a podporuje prodej. Druhý je prodejní artikl a ten pravý merch. Schválně, najde se u vás v šatníku něco s filmovou tématikou? Nebo máte poster svého oblíbeného filmu na stěně?
Móda
Být módním influencerem neznamená jen to, že budete dostávat šaty a šminky zadarminko. Možná právě nastal čas, abyste založili svou vlastní kolekci módních doplňků, nebo například i sklenic na šampaňské. Vše záleží na tom, co si lidé od vás žádají. Nebuďte chamti a nabídněte jim to :)
Hudba
Hudebníků, kteří dnes přežijí z prodeje alb, je jako šafránu. Pokud i ano, je to jen krátkodobý stav (světská sláva - polní tráva). Pro další umělce, jako jsou herci, malíři, sochaři, tanečníci, ... je doba těžká také. V posledních letech proto začal fungovat byznys s merchem. Umělci si dávají vyrábět brandované produkty, které následně prodávají svým fanouškům. Vyráběli jsme už například kšiltovky, trička, mikiny, přívěsky, nebo obligátní odznaky. Zde doporučujeme být kreativní a znát své fanoušky. Z diskusí určitě víte, co chtějí :)
Influencing - celebrity
Sociální sítě dnes produkují množství zajímavých influencerů, kteří jsou inspirací pro ostatní. Je zde obrovská škála lidí, který se věnují sportu, vaření, skečům, enviromentálním tématům, motivaci, prezentaci své handmade tvorby, ... každý z těchto lidí má své publikum, které rádo využije možnost koupit si nějaky merch s logem nebo sloganem své oblíbené celebrity.
Trendy
Trendy mají tu výhodu, že pokud je člověk na správném místě ve správný čas a umí vycítit příležitost, dokáže na trendu i slušně vydělat. Značkou, která u nás sleduje takové trendy a snaží se je vtipným způsobem komunikovat přes své výrobky je například KOMPOT nebo satirická stránka ZOMRI (trička s tématem Fekišoviec). Mohou to být ale také stránky, které si najdou tu svou díru na trhu a prodávají geekovské trička. Postřehli jsme dokonce trend oblečení s potiskem té které kryptoměny. Krásným příkladem jsou kryptoměny jako DOGE, ale i Safemoon či Elrond.
Lovebrand
Jste macher a vytvořili jste tzv. Lovebrand? To znamená, že jste vytvořili značku, která podle definice Kevina Rodgerse (Saatchi & Saatchi), přesahuje rámec rozumu. Fanoušci vaší značky jsou ochotni platit za vaše logo více, než za logo jiné značky. Spojuje je s vámi tajemno (příběhy a sny), intimita (empatie, závazek a vášeň) a smyslnost (zvuk, zrak, čich, hmat a chuť). Pokud se v této fázi ještě nenacházíte, tak to je přesně to, co chcete dosáhnout - chcete vybudovat hodnotnou značku. Pro příklady snad netřeba chodit daleko a určitě i vám napadne Apple, Tesla, Pepsi, Coca-cola. Pokud odložíte stranou předsudky, tak vrámci menších značek, nebo influencerů si u nás kolem sebe vybudovala lovebrand například i Plačková, která dokáže prodat levné předměty draze a to jen díky své značce.
Závěr
Máte věrnou a dostatečně velkou skupinu obdivovatelů? Pokud jste si odpověděli ano, tak víte, že je čas, abyste jim nabídli i dotyk s reálným světem v podobě Merch. Určitě se nám ozvěte a spolu vymyslíme něco, z čeho budou mít vaši fanoušci radost i užitek.